PORTAL RASMI BTPN PERAK

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Anda di Laman Utama :: > Artikel Pendidikan > Kaedah Pembelajaran Perbincangan
Kaedah Pembelajaran Perbincangan PDF Cetak E-mail
Artikel - Artikel Pendidikan

Kaedah perbincangan adalah satu aktiviti secara berkumpulan iaitu melalui penglibatan murid-murid secara bekerjasama antara satu sama lain dalam membincangkan sesuatu topik atau masalah (Md. Rusli dan Ramlah, 1992). Kaedah ini tidak memerlukan guru terlalu terikat dengan cara penyampaian maklumat atau data seperti yang biasa diamalkan dalam pengajaran berkuliah. Sebaliknya kaedah ini melibatkan pelajar secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dapat meningkatkan minat serta pembelajaran kendiri dalam kalangan pe;lajar (Abdul Rahim, 1989)

Dalam kumpulan perbincangan pelajar digalakkan menyoal, menganalisis, berhujah, mengeluarkan pendapat dan idea untuk bersama-sama menyelesaikan masalah atau isu yang dibincangkan. Kaedah perbincangan adalah satu kaedah pengajaran yang dapat meningkatkan kemahiran belajar dan kemahiran berfikir pelajae seperti kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, kemahiran menyelesaikan masalah serta meningkatkan kemahiran berkomunikasi pelajar.

Terdapat banyak teknik perbincangan yang boleh digunakan untuk guru menggunakan kaedah ini seperti penyelesaian masalah, sesi buzz,, seminar, forum, teknik perbincangan berfokus dan lain-lain.

Kemas kini pada Sabtu, 18 Februari 2012 13:09